BLOG BUDAK MENTAH

Monday, April 18, 2011

Malam Pertama

Senja mula melabuhkan tirainya,
Kedengaran kicauan burung pulang ke sarang masing-masing,
Cahaya matahari terbenam yang keorenan sayu,
Sambil angin sepoi-sepoi singgah diwajah menatapi keindahan Tuhan.


Aku duduk keseorangan di jendela,
Menatapi keindahan senjakala yang kian bertukar menjadi malam,
Sayu hati kerinduan mengenang kisah-kisah lalu yang kian jadi memori,
Kisah-kisah yang mengukir kenangan terindah buat ku,
Bersama sahabat sejati.


Malam ini merupakan malam pertama buat ku,
Keseorangan diri di dalam kegelapan hostel,
Tanpa teman, sahabat, teman berborak,
Aku hanya mampu berkata-kata dengan dinding, meja, kerusi,
Kadang-kala aku bermonolog dalaman untuk menghilangkan rasa bosan,
Tapi tidak bisa kerana hakikatnya aku perlukan teman yang dapat menemani ku.


Kini malam menjelang tiba,
Aku keluar mencari sesuap rezeki bersama teman sekelas ku,
Hanya mereka yang dapat menghilangkan rasa sunyi ku,
Teman istimewa ?
Sekali pun ada mana mungkin dapat menemani ku di hostel yang sunyi ini.


Malam pertama yang haru buat ku,
Kadang-kala mendatangkan kesedihan buat ku,
Tapi apa yang mampu aku lakukan ?
Duduk di penjuru hanya mampu menatapi diri sendiri.


Nyamuk menjadi peneman tidur ku malam ini,
Sahabat setia yang dari dahulu tidak dijemput kehadirannya,
Tetapi mereka tidak mampu melakukan apa-apa untuk ku,
Hanya bisa membuat ku marah dan geram,
Namun itulah teman setia ku mungkin untuk sepanjang masa aku di sini.


Aku rindukan gelak tawa, riang, dan gembira yang memecah kesunyian,
Di samping teman-teman yang setia tidak kira siang atau malam.
Thank You For Reading. Please Be My Follower =)

5 comments:

  1. fuuhh!mmng terbaik dr ladang..like!like! =)

    ReplyDelete
  2. wahhh..menarik tajuk....hehehe
    i follow u..hope follow me back ya

    ReplyDelete
  3. niesa : yeaahh...memg terbaek kot..adoii..nk on9 un bawu dpt nie..huhu..

    mr. ej : thx bro..i will :) tajuk gempak an..hahah..

    ReplyDelete
  4. melawat cerita malam pertama..hakhkahkahak

    ReplyDelete