BLOG BUDAK MENTAH

Sunday, April 3, 2011

Haruskah Percaya ?

Assalamualaikum u olls~


Lama sudah tidak mengupdatekan belog nie an..maklum sejak bergelar prof. madya,pakdya,datokdya dan nenekdya nie busy memanjang~HAHAHAHA..mula dah aku merepek nie haa..


Okelah..kali nie aku nak buat entri seperti yang di 'title' kan tu..dapat agak tak u olls ? tak payah agak lah biar aku cerita jela ek..oke sebelum tu korang pernah tak dapat mesej yang macam nie -->


mesej pertama :
"Assalamualaikum. tlg jgn d'hapus sms ini dari ibnu said(juru kunci mekah) ia bermimpi bertemu Nabi Muhammad s.a.w. dalam mimpi itu baginda berpesan kuatkan akidah dalam ibadah kerana dunia sudah goyang dan tua, jangan tinggalkan solat setiap waktu. tolong sebarkan sms ini ke 20 muslim insan Allah. dalam masa 10 hari anda akan dapat rezeki besar dan bila tidak disebarkan, maka anda akan menemukan kesulitan yang tiada henti-hentinya. demi Allah terbukti"


mesej kedua :
"ALLAHUMMA INNI ASALUQA TAHHDI BIHAL QALBI WATAJMU BIHAL FINNATI ANI. doa Nabi Muhammad s.a.w : kirim ke 10 orang insyaAllah 2 jam kemudian anda akan mendengar khabar baik dan mendapat kebahagiaan. tetapi jika tidak menyebarkan maka anda akan mendapat musibah besar. demi Allah ini amanah. dan jangan dihapuskan sebelum disebarkan"


Jelaskan apa yang aku tunjukkan contoh mesej tu..pernah tak korang dapat mesej2 macam tu ? at least paling kurang pun sekali lah kan..so, adakah korang ikut apa yang mesej tu suruh buat ? sebarkan pada orang lain demi untuk mendapat khabar yang baik..korang percaya ke pada mesej tu ? dan kenapa korang percaya ?


Oke ini pendapat aku lah..kalau salah minta maaf awal-awal..pada aku, aku tak percaya sama sekali perkara-perkara macam nie..1st impression bila aku dapat mesej macam nie 'dunia sekarang macam-macam hal'..kenapa baru zaman teknologi macam nie nak wujud benda-benda macam nie ? dan kita pun takut punya pasal ikut jela..nak jalan mudah dapat REZEKI, BAHAGIA dalam masa 10 hari, paling sekejap pun 2 jam macam kat contoh mesej tadi..sepatutnyu itu semua hasil titik peluh kita sendiri untuk cuba dapatkannya..bukan dengan hanya kos 10sen sebarkan mesej kat kawan (maxis-maxis sahaja dgn youthclub) untuk percaya benda-benda macam nie..syirik dah tu kawan..


Korang lebih percaya kan pada mesej tu atau lebih percaya Allah..look, kalau kita tak sebarkan mesej tu kita akan ditimpa MUSIBAH..siapa yang tentukan semua nie actually ? korang tahu kan kerja-kerja nie semua Allah yang uruskan..aku tak sebarkan mesej macam tu dalam masa 10 hari, 2 jam tak ada apa-apa pun yang jadi..bukan aku nak cakap besar tapi itulah hakikat nya..


Janganlah sempitkan fikiran korang dengan benda-benda macam nie..bukan itu yang korang takut kan, tapi takut kan Allah..jodoh pertemuan, ajal maut, bahagia, musibah semuanya Allah yang tentukan..kalau kata-kata aku dalam entri ada yang tidak memuaskan mana-mana pihak maaf awal-awal..aku pun bukannya hamba yang sempurna sangat, sering melakukan kesilapan..hanya sekadar menyatakan pendapat.. =)


Lepas nie fikir-fikir lah dulu sebelum bertindak yaaa..wassalam~
Thank You For Reading. Please Be My Follower =)

11 comments:

  1. mmg xleh percaya pn n xblh percaya..sbb penah tgk dlm rancangan Dato Hj. Mohd Fadzilah Kamsah dia ckp tu msg berantai..org yg anta msg tu mesti nk dpt keuntungan..niesa kalau dpt msg tu terus delete..percaya kt Allah bkn msg tu..sokong entry ni..(^_^)

    ReplyDelete
  2. yaaa..betul tu niesa..kelemahan manusia adlh mudah percaya kann...so pada yg tak tahu,nilai lah sndri lepas nie yaa... :)

    ReplyDelete
  3. betul tu...terplg pd diri sendiri..kalau masih xyakin tny la pda yg pakar kan..

    ReplyDelete
  4. ye taw dahh..ko da bebel da kat aku..haha

    ReplyDelete
  5. niesa : tol2..tokseh serabut kan kple.. :)

    fatin : hahaha..bagus2..kan dah kene bebel..len kali jgn anto kat aku yoo.. ;p

    ReplyDelete
  6. missh pernah jugak dpt msg mcm tuh ,,
    tp missh tak pernah pcye msg2 mcmtuh sbb kdg2 mcm tak lojik .

    ReplyDelete
  7. missh : betol2..mcm takde motif an..nak je marah sape yg anto tp mmber lak sian..huuu~

    diela : yeeaahh !!

    ReplyDelete
  8. bako2..huhuh..ini kaki tgk DVD nie..huuu~

    ReplyDelete
  9. Sms ni salah satu cara nak berdakwah, twitter n so on. Tp kalo ade jaminan rezeki n musibah ni agak mengarut, seolah2 kita lebih percayakan takdir telefon. Selagi ada isi yg ingin di kongsi, kongsikan isinya. Kalau was was bab fakta kaji dahulu. Selebihnya boleh padam. Sekadar nak berkongsi nasihat dan peringatan, dengan izin Allah,ada kebaikan dan keberkatan setap perbuatan yang baik. Salam, kalau ada silap dan salah x salah menegur. Saya pun org belajar.

    ReplyDelete